Ga naar content

Klanten betalen sneller als je de betaalervaring verbetert

Wist je dat de kans op een tijdige betaling aanzienlijk toeneemt wanneer het betaalproces eenvoudig en duidelijk is? In deze blog leggen we uit hoe je door middel van een betere user experience (UX) rond betaalverzoeken niet alleen snellere betalingen stimuleert, maar ook de klanttevredenheid verhoogt.

Stijn Loosveld (Business Development Manager bij POM)

De frustratie van betalen (en hoe je die vermijdt)

Laten we eerlijk zijn: niemand wordt blij van het ontvangen van een factuur. En toch kan een factuur perfect als positief contactmoment dienen; als het betaalproces vlot en aangenaam verloopt. Klanten die een betaalverzoek ontvangen via het verkeerde kanaal of met onduidelijke instructies, stellen de betaling vaak uit. Soms zelfs tot na de vervaldatum.

Als bedrijf loop je dan niet alleen inkomsten mis, maar moet je ook extra kosten maken voor herinneringen. De oplossing? Een klantgerichte betaalervaring die helder, herkenbaar en betrouwbaar is.

Wat een betere UX oplevert

Een gebruiksvriendelijke betaalflow zorgt ervoor dat:

  • de klant sneller handelt;
  • fouten tijdens het betaalproces afnemen;
  • het aantal laattijdige betalingen drastisch daalt;
  • én de klantrelatie versterkt wordt.

Voor bedrijven betekent dit: minder opvolging, minder administratiekosten en een stabielere cashflow.

In onderstaande video geeft Stijn Loosveld meer toelichting.

5 tips om de betaalervaring van je klanten te verbeteren

1. Gebruik het juiste kanaal

Bereik je klant via het communicatiekanaal dat hij of zij het liefst gebruikt. Sommige klanten reageren sneller op een e-mail, anderen op een sms of een papieren factuur. Stem je aanpak af op hun gedrag.

2. Voorzie een digitale betaalmogelijkheid op elk kanaal

Een QR-code op een papieren factuur, een betaalknop in een digitale factuur of een notificatie via de Payconiq by Bancontact-app, ... zolang het eenvoudig is, werkt het. Klanten willen in enkele klikken kunnen betalen, zonder gedoe.

3. Zorg voor een herkenbare en veilige betaalpagina

Een vertrouwd design en duidelijke structuur geven de klant vertrouwen om digitaal te betalen. Anonieme of verwarrende betaalpagina’s wekken net twijfel op.

4. Maak van je factuur een aangenaam contactmoment

Een goed vormgegeven betaalverzoek springt eruit. Visuele helderheid en een hedendaagse lay-out maken het verschil. Een druk of rommelig document nodigt niet uit tot snelle actie.

5. Laat de klant kiezen wanneer hij betaalt

Bied de optie om nu al te betalen of een betaling te plannen op de vervaldatum. Zo heeft de klant controle en wordt de betaling niet vergeten.

Samengevat: een goede UX zorgt voor peace of mind

Een vlotte, duidelijke en klantgerichte betaalervaring verlaagt de drempel om te betalen. Het resultaat? Meer tijdige betalingen, lagere operationele kosten en tevredener klanten.

Bij POM noemen we dat graag peace of mind, voor zowel de betaler als de ontvanger.

_________

💡 Meer weten over hoe jouw bedrijf kan inzetten op een betere betaalervaring? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk onze oplossingen.

No items found.