POM wint slag om merknaam versus provinciale ontwikkelingsmaatschappijen
Het Hof van Beroep in Antwerpen heeft bevestigd dat POM volledig in het gelijk wordt gesteld in een geschil met de Vlaamse provinciale ontwikkelingsmaatschappijen betreffende het gebruik van de merknaam POM. De rechter oordeelde dat de ontwikkelingsmaatschappijen geen handelsnaamrecht kunnen inroepen en dat er geen sprake is van misleiding of verwarring bij het publiek. De uitspraak bevestigt een eerdere beslissing van september 2024 in het voordeel van POM NV.

“Deze uitspraak is een bevestiging van wat we altijd hebben nagestreefd: op een eerlijke en transparante manier een sterk merk bouwen dat vertrouwen uitstraalt,” zegt Johannes Vermeire, co-founder van POM. “Dit arrest geeft ons de zekerheid om onder onze eigen naam verder te groeien – in België en daarbuiten."
Geavanceerd invoice-to-cash platform
POM helpt organisaties hun facturatie- en betalingsprocessen te optimaliseren via een geavanceerd invoice-to-cash platform. Door elke stap te stroomlijnen – van het opmaken en versturen van facturen tot online betaalopties en geautomatiseerde opvolging – zorgt POM voor een vlotte betaalervaring en een hogere inningsgraad.
Met jaarlijks meer dan 20 miljoen verwerkte betalingen, is POM sinds haar oprichting in 2014 uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor meer dan 3.200 organisaties, waaronder nutsbedrijven, overheidsinstellingen, ziekenhuizen, verzekeraars, scholen en sportclubs.
“Ons doel is om elke mogelijke drempel in het betalingsproces weg te nemen,” aldus Vermeire. “Met POM maken we betalen eenvoudig, veilig en zonder gedoe.”
Gebruiksgemak en veiligheid
POM blijft voorop lopen in fintech-innovatie. Vorig jaar maakte POM het mogelijk voor organisaties om facturen rechtstreeks te bezorgen in de Payconiq by Bancontact-app. De gebruiker is op die manier 100% zeker dat het betaalverzoek legitiem is en kan dus met een gerust gemoed betalen - geen overbodige luxe in tijden van toenemende phishing en factuurfraude.
“Door de stijgende levensduurte zien we ook dat steeds meer mensen moeite hebben om hun facturen op tijd te betalen,” zegt Tom Totté, co-founder van POM. “De vraag naar afbetalingsplannen neemt toe, maar dat brengt ook extra werk met zich mee voor bedrijven. Met onze nieuwe online self-service tool kunnen klanten hun facturen eenvoudig in meerdere termijnen betalen, waarbij de eerste betaling meteen geldt als akkoord voor de automatische inning van de volgende schijven.”
AI-gestuurd aanmaningsproces
Steeds meer organisaties maken bovendien gebruik van de AI-mogelijkheden van het POM-platform om hun aanmaningsproces te optimaliseren.
“Ons systeem analyseert het betaalgedrag van elke individuele klant en leert daar continu van. Zo ontdekken we bijvoorbeeld dat een klant sneller betaalt na een sms in de avond dan na een e-mail in de ochtend,” legt Vermeire uit.
“We passen zelfs de tone of voice aan,” vervolgt Vermeire. “Soms werkt een vriendelijke, begripvolle boodschap het best, in andere gevallen is een directe toon effectiever. Het resultaat is een gepersonaliseerde communicatie die klanten aanzet tot actie zonder druk te zetten.”
Deze zelflerende AI-module werd onlangs bekroond met de SRCM Credit Management Award 2025.
Problematische schulden verminderen
Een andere belangrijke pijler van POM’s succes is de mensgerichte aanpak van debiteurenbeheer. “We helpen organisaties om te voorkomen dat hun klanten in problematische schulden terechtkomen,” zegt Vermeire.
“De afgelopen jaren is het aantal geregistreerde schuldendossiers toegenomen. Onze oplossingen hebben aangetoond dat ze het aantal doorverwijzingen naar incassobureaus met maar liefst 52% kunnen verminderen. Steeds meer organisaties kloppen bij ons aan om hun MVO-beleid vorm te geven met een meer humane benadering van debiteurenbeheer.”
Strategisch partnership met Wero
POM breidt zijn ecosysteem ook verder uit via strategische samenwerkingen. Een belangrijke stap hierin is de integratie met Wero, het nieuwe Europese betaalplatform dat binnenkort Payconiq zal vervangen.
“Door Wero te integreren in onze betaaloplossingen, willen we het betalingsproces voor facturen nog eenvoudiger maken,” legt Totté uit. “Voor bedrijven betekent Wero ook snellere betalingen (instant payments), hogere betaallimieten en een betere gegevensuitwisseling (de naam van de betaler wordt bijvoorbeeld ook meegestuurd met de transactie).”
Internationale ambities
Sinds de fusie met Mail to Pay in 2022 maakt POM deel uit van een internationale groep met activiteiten in Nederland en Duitsland. De groep voert een duidelijke buy & build-strategie om haar positie in Europa te versterken en synergieën te creëren tussen complementaire spelers. Er liggen ook concrete plannen op tafel voor een volgende acquisitie in Scandinavië, waarmee de groep haar Europese expansie verder wil versnellen.
Die groeidynamiek weerspiegelt zich ook in de erkenning die het bedrijf krijgt: POM stond dit jaar al voor de vierde keer op rij in de Deloitte Technology Fast 50 en voor de tweede keer in de FT1000 van de Financial Times, de lijst van de 1000 snelst groeiende bedrijven in Europa.


