Ga naar content

Patiëntenfacturen slimmer digitaliseren en opvolgen met ZORGI & POM

Belgische ziekenhuizen investeren volop in digitalisering en efficiëntie. Een van de grootste uitdagingen daarbij is de verwerking en opvolging van patiëntenfacturen. Dankzij de jarenlange en succesvolle integratie tussen ZORGI en POM beschikken ziekenhuizen over een oplossing die verder gaat dan louter verzenden: een volledig invoice-to-cash platform dat facturen snel bij de patiënt krijgt, betalingen makkelijker maakt en onbetaalde facturen automatisch opvolgt.

Een solide koppeling tussen ZORGI en POM

Een solide koppeling met ZORGI CARE ADMIN én ZORGI ERP

Om ziekenhuizen maximaal te ondersteunen, ontwikkelde ZORGI CARE ADMIN een generieke koppeling. Op die manier sluiten ziekenhuizen eenvoudig aan bij gespecialiseerde software partners zoals POM, zonder zware IT-projecten of complexe integraties.

Het startpunt voor de data-overdracht vanuit ZORGI naar POM is het GRI-bestand (Grouped Invoices) dat alle noodzakelijke factuurgegevens bevat. Het invoice-to-cash platform van POM zet deze data om in facturen in de huisstijl van het ziekenhuis en zorgt voor:

Multi-channel verzending via e-mail, post, eBox, patiëntenportaal … of zelfs rechtstreeks in de Payconiq by Bancontact-app.

Online betaalmogelijkheden via een handige QR-code of betaalknop op de factuur. De patiënt kan ervoor kiezen om meteen of pas tegen de vervaldag te betalen.

Conversie naar digitale facturatie door hiervoor toestemming te vragen aan de patiënt op de betaalpagina (na het scannen van de QR-code op de papieren factuur).

Automatische opvolging van onbetaalde facturen (inclusief geavanceerde functionaliteiten onder andere qua segmentatie en personalisatie).

Continue optimalisatie: eenvoudig opzetten van A/B-tests en data-analyses om het betaalgedrag voortdurend te verbeteren.

Zo ontstaat een end-to-end proces: van tarificatie in ZORGI CARE ADMIN naar factuuropmaak en verzending tot de effectieve betaling via POM: snel, efficiënt en patiëntvriendelijk.

“Met POM zorgen we ervoor dat ziekenhuizen vlotter betaald worden en versneld kunnen digitaliseren. Dankzij de koppeling met ZORGI bieden we een uiterst flexibele en performante invoice-to-cash oplossing die snel resultaten oplevert.”

- Benoît Craenenbrouck, CCO bij POM

Benoît Craenenbrouck - POM

Voordelen voor de facturatiedienst

De integratie van POM met ZORGI heeft ook een positieve impact op de medewerkers van de facturatiedienst van het ziekenhuis. Hun werk wordt eenvoudiger, efficiënter en minder repetitief, met meer ruimte voor persoonlijk contact waar dat echt nodig is.

Het grootste voordeel voor de medewerkers is dat zij per dossier in één oogopslag kunnen zien welke actie op welk moment naar welke patiënt is verstuurd. Bovendien kan een kopie van ieder bericht met 1 eenvoudige klik opnieuw verzonden worden.

Met POM heeft het ziekenhuis de regie van het facturatieproces volledig zelf in handen. Medewerkers bepalen dus mee welke patiënten welke boodschap ontvangen, in welke tone of voice, en via welk kanaal.

Het opbouwen van duurzame samenwerkingen met ziekenhuizen in heel België geeft enorm veel voldoening. Zowel in het leven van de patiënten als van de medewerkers zorgen we voor peace of mind. Het is bijzonder fijn om daaraan te mogen bijdragen.”

- Tine Quirynen, Project Manager bij POM

Tine Quirynen - POM

Dankzij de koppeling met ZORGI ERP kunnen de aanmaanfases zo lang of zo kort worden ingesteld als het ziekenhuis zelf wil. Waar nu vaak onnodige wachttijd tussen fases zit, kunnen opvolgacties in POM naadloos op elkaar aansluiten. Wordt een e-mail bijvoorbeeld niet geopend, dan kan automatisch een brief of sms worden verstuurd.

POM sluit overigens betalingen automatisch af op factuurniveau, waardoor problemen zoals het wisselen van OGM’s per aanmaanfase vermeden worden. Ook deelbetalingen worden correct verwerkt en doorgestuurd.

Via een duidelijk dashboard hebben ziekenhuizen bovendien realtime inzicht in de status van elke factuur: verzonden, geleverd, betaald of in opvolging. Dit maakt rapportering eenvoudiger en geeft meteen zicht op de probleemdossiers.

Succes in de praktijk

Steeds meer ziekenhuizen doen een beroep op POM en de koppeling met ZORGI om hun patiëntenfacturatie te stroomlijnen. Onder meer AZ Maria Middelares, AZ Monica, AZ Sint-Blasius, AZ Groeninge en VITAZ plukken hier al meerdere jaren de vruchten van voor hun facturatieproces.

De resultaten spreken immers voor zich. Met POM worden gemiddeld 7 op 10 facturen binnen de 10 dagen betaald, waardoor de cashflow aanzienlijk versnelt. Ook de administratieve druk daalt merkbaar: ziekenhuizen moeten tot 18% minder herinneringen uitsturen. En dat alles vertaalt zich in tevreden patiënten, met een klanttevredenheidsscore van maar liefst 93%. Mede dankzij POM daalt ook de papierberg (en de hoge portkosten!) zienderogen: één ziekenhuis ging in enkele maanden tijd van 2% naar 22% digitale facturen.

“We vonden in POM een innovatieve en betrouwbare partner om onze patiëntenfacturatie continu te verbeteren. POM covert het volledige proces van factuuropmaak tot multi-channel verzending en digitale betaalmogelijkheden.”

- Kris Ranson, Diensthoofd Centrale Inning, AZ Maria Middelares

Kris Ranson - AZ Maria Middelares

Klaar voor de volgende stap?

Met de integratie van ZORGI en POM zet je als ziekenhuis een grote stap richting een duurzaam, efficiënt en patiëntvriendelijk facturatieproces.

Neem contact op om samen de mogelijkheden voor jouw ziekenhuis te bekijken.

No items found.