Martijn Brand is nieuwe group CEO van POM
POM Group heeft een nieuwe CEO. Martijn Brand heeft begin juni het stokje overgenomen van Kees Neven. Brand is volgens Neven dé persoon om POM verder te begeleiden op haar pad om een toonaangevende Europese speler in betaal- en incasso-oplossingen te worden.
.jpg)
Neven kijkt terug op een mooie tijd bij POM
"Toen ik begon, we heetten destijds nog Mail to Pay, was het plan dat ik voor een beperkte periode zou instappen. Maar al snel zag ik het enorme potentieel van het team en het product. Dat gaf mij de overtuiging om er vol voor te gaan. Inmiddels zijn we drieënhalf jaar verder."
Omschakeling
Onder Nevens leiding kwam POM snel in een positieve flow. In drie jaar tijd is POM enorm gegroeid, niet alleen in omzet, maar ook als team. Om dat voor elkaar te krijgen, moest er wel iets veranderen. Neven: “POM is altijd enorm klantgericht geweest, en dat is ook een van onze sterke punten. We doen er alles aan om klanten goed te helpen. Maar om duurzaam te kunnen groeien, moet daar natuurlijk ook een gezonde bedrijfsvoering tegenover staan. Dat betekende: scherpere keuzes maken, focus aanbrengen en iets zakelijker durven zijn.”
Jump-start
Wat ook in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de positieve resultaten van het bedrijf: twee acquisities. In november 2022 nam (toen nog) Mail to Pay onder Nevens leiding de Belgische betaalspecialist POM over. Twee jaar later werd Mind2Pay ingelijfd, dat huurincassosoftware voor woningcorporaties maakt. “Dat waren mooie stappen”, blikt Neven terug. “Met de overname van POM hebben we in België een jump-start kunnen maken. Onze technologische oplossingen voor debiteurenbeheer doen het daar heel goed. En met Mind2Pay hebben we onze positie als leverancier van debiteurenbeheersoftware in de Nederlandse woningcorporatiebranche enorm versterkt. Beide overnames zijn heel prettig gegaan. De verschillende teams klikken enorm goed met elkaar.”
Peace of Mind
Anderhalf jaar na de overname van POM België besloot Mail to Pay om de naam van de Nederlandse tak ook te veranderen naar POM. De naamsverandering en bijbehorende rebranding kwamen geen moment te vroeg, zegt Neven. “De naam Mail to Pay paste eigenlijk al heel lang niet meer bij ons. Organisaties die ons niet goed kenden, dachten dat we alleen betaal e-mails verstuurden. Met de naam POM – die staat voor Peace of Mind – laten we zien dat we gemoedsrust brengen in het gehele order-to-cashproces.”

Ambitie en potentieel
Naast de aanwezigheid in België heeft POM ook een kantoor in Duitsland. Het bedrijf is er klaar voor om ook in andere Europese landen actief te worden. Daarmee is de tijd aangebroken om iemand anders aan het roer van de organisatie te zetten, zegt Neven. “We hebben de ambitie én het potentieel om een toonaangevende Europese speler te worden. Om dat te kunnen bereiken, moeten we de groepsstructuur veranderen en de processen verder professionaliseren. Dat soort dingen passen wat minder bij mij. Terwijl ik wel vind dat het nodig is. Dus het is mooi geweest. Ik ben trots op wat we met z’n allen hebben opgebouwd. Het was een voorrecht. Nu is het tijd voor iemand anders.”
Verder professionaliseren
Die iemand anders is Martijn Brand. Hij was eerder senior vicepresident en general manager voor Centraal Europa bij de internationale hr- en salarisdienstverlener ADP. Daarvoor was hij jarenlang general manager voor ADP Nederland en was hij onder andere managing director van Xerox. Neven is blij met Brand als zijn vervanger. “We zochten iemand die goed bij de familiaire cultuur van POM past. Maar ook iemand die ervaring met expansie in het buitenland heeft en die in staat is om de organisatie verder te professionaliseren. Ik ben er honderd procent van overtuigd dat Martijn goed in dat plaatje past.”
Faciliterend
Brand kijkt ernaar uit om POM mee te nemen in de volgende fase. “Ik zie hier een innovatief bedrijf met veel groeipotentieel, met een klantgerichte bedrijfscultuur, waarin de medewerker het verschil maakt. Het familiaire waar Kees het over had, is een van de krachten van dit bedrijf. Ik ben iemand die graag onderdeel is van het team. Mijn rol is niet zozeer om me overal mee te gaan bemoeien, maar meer faciliterend: hoe gaan we van wat we nu zijn naar wat we willen worden? Hoe kan iedere medewerker daar in bijdragen; kunnen we het slimmer doen, waar zitten de barrières, hoe kunnen we succesvoller zijn?”
Innovatie, passie en maatschappelijke impact
Een belangrijk ingrediënt voor het toekomstige succes heeft POM al in handen, ziet Brand. “POM heeft hele mooie, schaalbare technologische oplossingen, waarmee onze klanten beter, sneller en socialer kunnen incasseren.
Nu binnen Europa digitalisering steeds meer gemeengoed wordt, zie je dat onze oplossingen in meer en meer landen toepasbaar worden. Een uitgelezen kans om de groei van POM nog verder te versnellen! Uitgangspunt daarbij is dat POM vanuit haar brede kennis en ervaring organisaties in andere landen eveneens “Peace of Mind” kan bieden met haar innovatieve betaal- en incasso-oplossingen."